Békázoo

Békázoo

Dendrobates auratus karibik

2021. november 27. - Békakirály5

 Sziasztok.

 

Engedjétek meg hogy pár szóban bemutatkozzak nektek, és elmeséljem, hogyan lettem a békáim rabja.

Az egyik közösségi oldalon találkoztam először egy gyönyörű zöld foltos békával. Mint utólag kiderült ő egy nyílméregbéka volt. Dendrobates auratus karibik azaz arany famászó béka. Rögtön nyomozni kezdtem, hogy honnan is szerezhetnék be ilyen fajt. Szerettem volna megtudni, hogy milyen életkörülmenyek kellenek ennek az állatnak. Mikor rátalaláltam arra a srácra, akitől ezt beszerezhetném, rögtön kaptam az alkalmon, hogy egy két infót kiszedjek belőle. Sokat beszélgettünk, a tartásukról, etetésükről, helyükről, a hőfok és páratartalomról. Hoztam tőle először 2 dbot, ugyanis úgy voltam vele hogy hobbi szinten szeretnék ezzel foglalkozni. Megépítettem nekik az első terkót, ami kezdetleges volt, erre később kitérek és képet is csatolni fogok.

 

 

 Egy pár szó az auratus karibik fajról.

 

Ezek a brekik a Karib-tenger környékén élnek. Testének mérete 3-4 cm között mozog. A színe a zöld alapon fekete foltok. Ezek az állatok nappal aktívak. Csak a hímek adnak ki hangot, ami csipogáshoz vagy zümmögéshez hasonló, ám csak akkor hallhatóak ezek a hangok, ha már a hím ivaréretté vált. A legjobban a fura alakja fogott meg engem, hogy olyan púposnak tűnnek. A nőstények testfelípétse zömökebb, robosztusabb mint a hímeké és majdnem kétszer akkorák. Megkülönböztetni a hímet és a nőstényt nagyon nehéz. A nagyobb tinktorius fajoknál a lábujjakat szokták nézni. Erre később még visszatérek egy másik bejegyzésben.

 

 

Nézzük a brekik tartását otthon:

 

Párban vagy csapatban tarthatóak, nem agresszív faj. Egy csapat ami kb 5 kifejlett békából áll, 45x45x45-ös terráriumban tartható. Itt határ a csillagos ég ugyanis sok növénnyel fel lehet dobni a hátteret mint dekorácio. Fény igényük nincs, max a növényeknek kell. A talajt én úgy csinálom, hogy 3-4 cm agyaggolyó amelyre teszek egy réteg mohát. A mohára szórok leveleket (pl. tölgy). A levelek funkciója lehet az elrejtőzés. Úgy is szoktam csinálni, hogy agyagolyó, melyre teszek egy adag ugróvillást, egy kevés kókuszrostot,és erre fenyőkérget. Ez annyiból jó hogy nem tapad a békára és természetesebb hatást kelt. Erre mehetnek még levelek, melyeknek fontos szerepük van. Vízzel érintkezve bizonyos savas közeget biztositanak. Van aki a vizestálba mandula levelet tesz, így nem penészedik és ez is savat csinál, ami jót tesz a békéknak. Én pl az ebihalaim vizébe is tölgyfa levelet tettem. Azt vettem észre hogy megfelelő nekik. Legyen a terráriumban búvóhely és sok-sok növény. Azt szokták mondani hogy egy igazi nyílméregbékás terkóban, alig lehet észrevenni a békát a sok színpompás növény közt, amik pl lehetnek broméliák, philodendron. Akár kancsócskát is ami közismerten húsevő növény de a vadonban a kis békák ezekben a növényekben alszanak. Nekik nem árt a kancsócska váladéka. Különböző futónövények (thillandsiák) segítségével igazi, kis falatnyi dzsungelt kaphatunk a lakásban. Páratartalmat biztosítanunk kell nekik, ez 70-80%-os legyen. Ezt elérhetjük esőztetőrendszerrel vagy akár, ahogy én hívom ’kézi spriccolóval’. A terkóba tegyünk be hő és páratartalom mérőt. Fontos, hogy ne sajnáljuk tőlük a vizet de vigyázzunk, ugyanis ezek a békák nem tudnak úszni partra mászás után. A vízre szükségük van a petézéshez. Ideális szobahőmérséklet az a 23-25 fok, ennél nemigazán szabad feljebb menni. Nyáron a szoba hűvösebb részeire rakom őket. Íme a terkóm, amit én készítettem. 

A lakói:

Etetése:

 

A nyílméregbékák a vadonban mérgező hangyákat és rovarokat esznek. Ebből szerzik a mérgüket, melyet a bőrén keresztül használ fel. ide sorolnám plnak a Phyllobates terribilis az az  ’rettenes nyílméregbéka’ fajt melynek 1 mg mérge akár 2 kifejellett afrikai elefántot is leterítene. A vadon befogott békáknak 3-4 hónap után kiürül a mérge. Fogságban nem veszélyesek, ugyanis nem kap mérgező táplálékot. Nyugodtan meg lehet őket fogni , viszont nem ajánlott, mert a bőrünk zsíros és ezt ők a testülön keresztül be tudják szívni. Változatossá tehetjük az étrendjét. Amig kicsik a békák ugróvillás vagy gabonazsizsik, babzsizsik, levéltetű adható. ha már nagyobbak, kapahtnak muslicát, hangyatücsköt és muslica lárvát is. ezeket meg kell szórni vitaminporral. Multivitaminnal és kalciummal. Kis edénybe kiöntve a port, beleszórjuk a muslicát, úgymondd ’bepanírozzuk’ és ugy öntjük be a békákhoz.

 

 

Szaporodása:

Ez az egyik kedvenc részem =) 

 

A nyílméregbékák nagyon gondos szülők. A petéket, a hím széthordja a broméliák levelei közt rejlő vizes helyre. Egyesével lerakja őket, majd a nőstény, megy a hím után és egy-egy megtermékenyítetlen petét rak le, mellyel eteti a fejlődő petét, majd ebihalat. A peték száma elterő lehet 6-12 közötti szám. Célszerű kivenni a petéket tőlük és külön külön szedni őket, ugyanis a nagyobbak megehetik a kicsiket. Ez a természetes kiválasztódas. Sokan szokták kérdezni, hogy mi történik ha több fajt tartok egy terráriumban?

Képesek egymással szaporodni és ezáltal hibridek jönnek a világra. Én úgy gondolom, hogy mivel az élőhelyük egyre csökken érdemes megtartni a fajok tisztaságát. 

 

 Remélem tetszett az első posztom! Hamarosan jövök a követkőzvel! =) Ha esetleg tetszett, akkor egy visszajelzést ha kapnék kommentben, nagyon örülnék neki! 

Sziasztok! 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ugribugrimeregzsak.blog.hu/api/trackback/id/tr4216766240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása